Efva Lilja blir chef för Köpenhamns viktigaste gästspelsscen för dans
Efva Lilja är ny konstnärlig ledare för Dansehallerne i Köpenhamn från om med årsskiftet. Hon har efter att ha lämnat tjänsten som rektor för Dans- och Cirkushögskolan, DOCH, återgått till sitt arbete som koreograf, men här kommer en möjlighet att knyta ihop hennes skilda erfarenheter.
Som ung dansare nyanländ från Småland till Stockholm hörde hon till gruppen kring Margaretha Åsberg, ett växthus för dansen under 1970- och 80-talen i Sverige. Koreograferna som började där är många: Per Jonsson, Kenneth Kvarnström, Lotta Melin för att nämna några. Efva Lilja gick vidare med det egna kompaniet E.L.D. – Evfa Lilja Dance, och hörde till dem som både satsade på bredd med dans i skolor i landets kommuner, och udd i det såsmåningom skapade lokalen på Norrtullsgatan i Stockholm, numera WELD.
På DOCH stod hon för konstnärlig forskning och ett arbete med att lotsa koreografiutbildning inom akademien. När hon nu ska leda arbetet på Dansehallerne, Köpenhamns Dansens Hus men med vassare profil, har hon ett blandat bagage att luta sig mot.
Ur hennes egen kommentar till utnämningen saxar jag:
”Jag vill att Dansehallerne ska vara ett självklart forum för den konst- och kulturpolitiska debatt som kan ge omvärldens respekt, skapa förståelse och engagemang för vad dans, koreografi och annan performativ konst representerar i dagens mångkulturella och diversifierade samhälle.
Detta är viktigt för framtida arbetsmarknader, för det politiska förtroendet, för kulturell utveckling och omvärldens nyfikenhet och deltagande.”
Om det betyder att den pågående diskussionen om post-dans och ”extended choreography” dansen efter dansandet, kommer sätta spår på Dansehallerne återstår att se. Efva Liljas egna verk har alltid befunnit sig lite vid sidan om allfarvägarna med sin diskussion om åldrande, vanlighet och konkreta livsfrågor.
Margareta Sörenson
Texten är tidigare publicerad på scenkonstbloggen i Expressen 25 september.
Fler Nyheter