Sista dansen på Fylkingen
Fylkingen drar vidare. Avant-gardets egen mötesplats har funnits sedan 1933, och i decennier var det experimentell och elektronisk musik som dominerade verksamheten. ”Alla” var där då: John Cage, Ianis Xenakis, Karlheinz Stockhausen, och så småningom också scenkonstens förtrupp: Merce Cunningham, Robert Wilson, Antonin Artaud. Från 1980-talet och dagens adress i Münchenbryggeriet i Stockholm, kom dansen att ta en allt större plats: Margareta Åsberg, Per Jonsson, Irene Hultman, Yvonne Rainer.
Dansen fick med tiden nya platser när fastare grupperingar bildades som Moderna Dansteatern, Vindhäxor och E.L.D. Där kunde de fortsätta att skapa nytt. Så kom Dansens Hus och behovet av ett vattenhål för det nyaste nya förändrades.
Från detta gamla 80-talsgarde var bara Efva Lilja med under avskedskvällen inför flytten: Sista dansen, som arrangerats av flitiga medlemmar i Fylkingen, framförallt Anna Westberg och Ulrika Blåeld Wedin.
Det blev en lång rad solon inledd av Helena Franzén med ett vackert solo Mirage till Sanna Söderholm med The Very Last Dance inuti en stor dinosaur-kostym. Kajsa Sandström vek ett stort vitt tyg och snurrade det till ett rede, KAI-EN prasslade med papper i solot Origami. Per Sacklén dansade bokstavligen uppåt väggarna, och Katarina Eriksson dansade med den stora lampa som en gång Stockholms Gatukontor – som det då hette – levererade för att lysa upp vid Fylkingens entré från gården.
Anna Westberg dansade i Lotta Melins skor, skornas ägarinna kunde inte delta på grund av sjukdom, och nu flög de små bronsfärgade i en kraftfull och liksom euforisk dans. Annars dansade de flesta, tidstypiskt utforskande, barfota, och med hängande hår.
Mest dynamisk denna sista afton var Efva Lilja till intensivt dånande musik av Åke Parmerud,i A Strategy for the Future. Mest ironisk var Alica Tserkovnaja med populära, smäktande låtar – eller menade hon allvar? Flera dansar vidare från 80-90-talets stil, ett litet New York skymtar i bakspegeln – och inför flytten till tillfälliga lokaler i Bredäng kan man undra: vad har hänt med avant-gardet? Hur går dansen vidare? Om det finns ett avant-garde, var är det nu? Trots dansens evigt knappa villkor, har den kanske ändå kramats in i större strukturer och förmår dra vidare precis som Fylkingen.
Margareta Sörenson
Det blir också en föreställning kallad Kulturhuset Stadsteatern X Fylkingen den 12 november. Se vidare fylkingen.se
Fler Nyheter