Hoppa till sidans innehåll
Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Onsdag 16 oktober 2024

Danstidningen 4/2024 ute nu

2024-08-28

Vi människor är rörelse hävdar Wayne McGregor, konstnärlig ledare för Venedigbiennalens årliga dansfestival Biennale Danza.
Det fick vi se många och skiftande exempel på under årets biennal. Den har växt såväl i fråga om konstnärlig bredd som mängden föreställningar och premiärer som visades under två veckor i juli och i början av augusti.
Den italiensk-svenska koreografen Cristina Capriolis publikinvolverande performancekonst stod i fokus på årets Biennale Danza. Där belönades hon med ett Guldlejon för sin samlade livsgärning inom danskonsten. Silverlejonet gick traditionsenligt till en yngre förnyare mitt i karriären: Trajal Harrell hyllades för sina både utopiska och historiska verk inspirerade av voguing, postmodernism och butoh.
Att allt rör sig och även vi människor uppmärksammas särskilt av Danstidningens dansmedicinska skribent Tina Hessel. I detta nummer berättar hon om forskning som visar att vi människor rör oss till och med när vi tycker att vi står stilla. Ja, vi gör det rentav även om vi anstränger oss så mycket vi kan för att inte röra oss. I sin text Rytmer som får oss i rörelse berättar Tina Hessel om vetenskaplig forskning kring den mänskliga rörelseapparaten och hur våra kroppar rörs och berörs av musik.
De som är känsligast på den här punkten är människor som är empatiskt utvecklade, avslöjar forskarna.
Det har varit en omfattande festivalsommar, mitt i en ihållande värmebölja som svepte in över Medelhavsområdet och andra delar av kontinenten. Det ledde till ett historiskt värmerekord. Detta hindrade varken festivalerna i Venedig eller Montpellier att genomföras. I Montpellier visades verk av bland andra Saburo Teshigawara, Anne Teresa de Keersmaeker, Wayne McGregor och Angelin Preljocaj.
Tysklands största cirkusfestival Berlin Cirkus Festival manifesterar sig i år som en livskraftig 10-årig med ett brett spektrum av föreställningar. I födelsedagspresent har festivalen fått ännu ett tält att spela i, på Tempelhofer Feld inklusive spelplatser utomhus, där det även var uppdukat för skojiga lekar och plaskdammar för barnen. Det fanns också en bar för föräldrar och alla oss andra att svalka oss vid samt konstinstallationer utspridda mellan de totalt tre vita tälten. Cirkusfestivalen har växt till blivit till ett riktigt folknöje.
Cirkuskonster är till inspiration för många. Koreografen och konstnärliga ledaren för danskompaniet Spinn rapporterar från en clownworkshop i Helsingfors, där hon hittade sin nya clown-persona.
Dansen har varit i fokus som aldrig tidigare under OS i Paris, under invigning och på arenor.

Ann-Marie Wrange

Fler Nyheter

Annonser