Det blev till slut Amy Watson som fick ta över efter Hübbe.
Amy Watson blev redan de 6 augusti tillförordnad chef för Den Kongelige Ballet i Köpenhamn. Anledningen var att balettmästare Nikolaj Hübbe sjukskrivit sig. Han kom inte tillbaka till sin post efter semestern.
Den 18 juni kom rapporten om förhållandena på Balettskolan som ledde till att både han och teaterchef Kasper Holten fick kritik av teaterns styrelse för dålig hantering av undervisningsmiljön på skolan. Förra senhösten hade elever vänt sig till tidningen Politiken och vittnat om en hård och kränkande skolmiljö där flera utvecklade ätstörningar. Och rapporten bekräftade barnens sorgliga vittnesmål.
Egentligen hade Hübbe kontraktstid ända till 2026, men han beslöt sig för att avsluta sin 16-åriga tid som balettmästare i förtid och blir därmed den sista i Det Kongelige Ballets historia, att bära denna ärevördiga titel. Teaterns styrelse som har givit Amy Watson ett kontrakt till och med augusti 2028 har nämligen i moderniserande riktning beslutat att hon numera ska kallas balettchef. Det signalerar en ny tid, där HR-frågor är lika viktiga som repertoarval. Hon är dock inte den första kvinnliga ledaren för Den Kongelige Ballet. Toni Lander utnämndes 1984, men hann aldrig tillträda på grund av sjukdom, men åren 1997-99 stod Maina Gielgud för ledningen.
Den numera 43-åriga Amy Watson kom till Den Kongelige Ballet år 2000 efter sin utbildning på American Ballet School i New York och i Köpenhamn gjorde hon snabb karriär. Från att vara kårdansare blev hon snart solist 2003 och solodansare 2007.
Hon har med andra ord växt in i kompaniet under många år och dansat många huvudroller i den så viktiga Bournonvilletraditionen, som bland annat firades under den 3:e Bournonvillefestivalen 2005. Amy Watson förstår med andra ord att vörda det så viktiga danska familjesilvret.
Hübbe som är född och utbildad i Danmark gjorde istället sin dansarkarriär under 16 års tid som stjärna i New York City Ballet. Han kom sen tillbaka år 2008 för att vid 40 års ålder ta över kompaniet. Hans tid där har stundtals präglats av konflikter med facket, som kritiserat arbetsplatskulturen. Det har också förekommit en kokainskandal som vi berättade om i Danstidningen 2/2012. På senare tid har det blivit en brytning med den för Den Kongelige Ballet så betydelsefulle koreografen John Neumeier. Men Hübbe har också förnyat repertoaren med spännande namn som Ratmanskyj, Wheeldon och McGregor. Däremot mötte många av Hübbes omläsningar av de Bournonvillska baletterna stark kritik. Slutligen hittade i varje fall Hübbe fram till en god variant av Sylfiden, den tredje, efter två mindre lyckade försök.
Troligtvis andas många danska balettälskare nu ut, när Amy Watson som inte alls koreograferar själv istället ska se till att det blir en lovande utveckling av Den Kongelige Ballet som låter den behålla sin världsunika ställning.
Bland annat uttalar sig Amy Watson i Det Kongelige Teaters pressmeddelande den 31/10: ”Den klassiske ballet står på mange måder ved en skillevej. Det har den gjort før, og jeg tror fuldt og fast på, at vi ved at forandre udtryk og metoder, kan skabe nye stærke fortællinger, som vil holde den klassiske ballet relevant for et stort publikum.”