En vitaliserande injektion i det fria danslivet
Fakta:
Namn: Art of Spectra Evenings Atalante: Tria solo samt Cell #3 och My body is a room filled with (...)Koreografi: Koreografi & dans: Helena Franzén (Tria Solo) Koreografi och musik: Peter Svenzon ( Cell #3), Koncept och koreografi Liza Penkova (My body is a room filled with (...))
Musik: Jukka Rintamäki )Tria Solo, Peter Svenzon ( Cell #3)
Ensemble: Scenbild och ljus: Håkan Jelk (Tria Solo), Trumpet: Staffan Svensson Dansare: Jim de Block, Ulriqa Fernqvist, Harlan Rust, Ljus: Dennis Åhman och Peter Svenzon (Cell #3), Samarbetspartner/performer Natalia, Drozd (My body is a room filled with (...)).
Plats: Atalante, Göteborg
» https://artofspectra.com
Förra året inledde Atalante ett samarbete med danskompaniet Art of Spectra. Det ger den flitigt turnerande gruppen en hemmascen i Göteborg. Men inte bara det, tanken är att Art of Spectra på Atalante får en plattform för att utveckla och berika Göteborgs dansliv.
Med den ambitionen presenteras nu den första upplagan av Art of Spectra Evenings, kvällar där Art of Spectra – närmare bestämt koreografen Peter Svenzon och dansaren Ulriqua Fernqvist – står för programurvalet. Premiären är en blandkväll med tre olika verk och känns som en vitaliserande injektion i det fria danslivet, som på senare år till stora delar präglats av försiktighet och oro. Kulturen, särskilt dansen, sitter i kläm ekonomiskt och det hämmar den konstnärliga utvecklingen. På Atalante var det nu trångt och hoppfullt.
Art of Spectra Evenings bäddar också in dansen i samtal, både spontana bland publiken i foajén under pauserna och avslutande, förberedda dialoger med koreografer och kompositörer. Och så lite festligt efterhäng med bar och DJ på det.
Koreografen Helena Franzén har i decennier skapat dans med skärpa. Här gör hon själv sitt Tria solo med musik av Jukka Rintamäki. De båda är en väl inarbetad skaparduo och Håkan Jelks projektioner lägger ännu ett element till helheten. Ur mörker, där de bara underarmarna syns och leder rörelserna, stillsamt och nära kroppen, öppnar Franzén rummet genom att låta dansen expandera. Hon är en helgjuten rörelsekonstnär, så påtagligt mitt i sin koreografi med alla dess tydliga linjer och exakta detaljer.
Art of Spectras eget bidrag, Cell #3 är ännu en uppvisning av Peter Svenzons kraftfulla koreografi. Tre dansare på en begränsad yta med publiken runt om kastar sig, glider, rullar och hoppar i våldsamma konfrontationer. Koncentrationen och kontakten mellan dansarna är total och absolut nödvändig. Svenzon strör in texter där bara enstaka ord går att uppfatta. Desto tydligare är Staffan Svenzon med sin trumpet, ett liveinslag som ger extra nerv åt den inspelade musiken.
För avslutningen svarar dansaren Natalia Drozd, som koreografen Liza Penkova bjudit in till sina pågående reflektioner över dansen och dess effekter på dansarkroppen. Olika dansare får bidra med sina erfarenheter. Ett rutmönster på golvet antyder inlärda regler, men mest sitter de i kroppen. Drozd besegrar det inlärda och tvingande, hon prövar sig fram och befriar till slut sina rörelser i ett roligt och spännande solo.
Med dansfesten på Atalante visar Art of Spectra att den fria dansen, trots alla motigheter, kan samlas och ha kul. Och vill utvecklas vidare.
Recensionen har tidigare publicerats i Göteborgs-Posten
Fler Recensioner